Wist je dat een gemiddeld T-shirt bijna de hele wereld rond gaat voordat hij bij jou aankomt? Om redenen zoals deze is de verduurzaming van productieprocessen in de kledingindustrie al jarenlang in volle gang. Maar hoe ziet de sustainable fashion markt er nu echt uit en hoe spelen ambitieuze en gepassioneerde ondernemers hierop in? Dat zochten we uit door Daniel van Ragnarøk te interviewen, een Nederlands duurzaam kledingbedrijf dat de wereld gaat veroveren.
Inhoud
De ontwikkeling van de sustainable fashion industrie
De bewustwording begon bij het Rana Plaza incident in 2013. Hierbij stortte een enorme kledingfabriek in Bangladesh in, waarbij meer dan duizend mensen overleden en bijna 3.000 mensen gewond raakten. Dit incident fungeerde als een katalysator voor een wereldwijde beweging die een beterekledingindustrie eiste. Hoewel dit specifieke incident vooral over mensenrechten en slechte werkomstandigheden ging, zorgde het ervoor dat mensen globaal werden wakker geschud en meer gingen nadenken over de afkomst van hun kleding. Uiteindelijk sloeg het dus ook door naar bewustwording over de milieuomstandigheden. Daar werd het zaadje voor sustainable fashion geplant.
Tegenwoordig is er geen enkel bedrijf meer dat kleding kan verkopen zonder iets over duurzaamheid te kunnen zeggen. Van mode giganten als Zara tot duurzame ondernemingen als Patagonia, elk kledingbedrijf doet wel iets aan duurzaamheid. Sustainable fashion heeft een enorme spurt gemaakt sinds 2013 en blijft alleen maar groeien.
Trends op het gebied van sustainable fashion
Consumentenwaardes veranderen en steeds meer mensen hechten waarde aan duurzaamheid. Bewustwording en duurzaamheid leeft in het bijzonder onder de jongere doelgroepen als Generation Z en millennials. Zij zouden immers hun eigen toekomst en die van hun kinderen op het spel zetten wanneer zij niks aan duurzaamheid zouden doen. Bovendien zijn ze met meer duurzaam bewustzijn opgegroeid dan de oudere generaties.
Een trend op het gebied van duurzaamheid is ‘climate positive’. Over het algemeen zijn bedrijven ‘climate negative’, wat betekent dat de productie van hun product of dienst CO2 uitstoot. Veel bedrijven doen nu al aan ‘climate neutral’, waarbij ze de uitgestoten CO2 compenseren door bijvoorbeeld bomen te planten. ‘Climate positive’ gaat nog een stapje verder. Je raadt het al: hierbij compenseert het bedrijf niet alleen de uitgestoten CO2, maar compenseert voor nog meer CO2.
‘Het vervagen van de oude wereld en het opkomen van een nieuwe wereld’
Doordat er nog zo veel stappen gemaakt kunnen worden, is alleen kleine stukjes veranderen niet voldoende. Het complete inzicht in het productieproces ontbreekt. Zijn de arbeidsstandaarden wel goed? Waar komt de kleding écht vandaan? De oprichters van Ragnarøk zagen maar één oplossing: kleding echt zelf gaan maken. And so the story begins.
2 jaar geleden ontmoetten Daniel en Yann elkaar. In zijn zoektocht naar duurzame kleding liep Yann tegen 2 problemen aan: de kleding was lastig verkrijgbaar en wanneer de producten dan te vinden waren, waren bepaalde dingen niet bekend. In het productieproces zaten structurele fouten en er moest vanuit de basis gekeken worden naar hoe er andere keuzes gemaakt konden worden. Dit leidde in 2019 tot de oprichting van Ragnarøk Clothing, waarbij ‘Ragnarøk’ staat voor een verhaal uit de Noorse mythologie wat het vergaan van een oude wereld en het opkomen van een nieuwe beschrijft. Een verhaal over transformatie dus!
Écht duurzame kleding
De kleding is gemaakt van ‘Tenceltm lyocel’, waarbij Tenceltm en merknaam is van een bedrijf genaamd Lenzing en Lyocel voor het materiaal. Dit is een soort hybride materiaal wat zowel organisch als synthetisch is. Het materiaal wordt van houtpulp gemaakt en in een gesloten chemisch proces tot garen gesponnen. Het kan ook weer op dezelfde manier uit elkaar worden gehaald, wat met veruit de meeste materialen niet mogelijk is.
Greenwashing is helaas een veelvoorkomend fenomeen in de fashion industrie. Gelukkig is Ragnarøk Clothing wel écht duurzaam. Daarvoor hebben zij 5 pijlers:
- Materiaal van zo dichtbij mogelijk: het materiaal komt uit Oostenrijk en wordt verwerkt door een partner in Duitsland. Dit in tegenstelling tot de meeste kleding, die wordt geproduceerd en verwerkt in lage loonlanden zoals India en China.
- Lokale productie: door de lokale productie kan Ragnarøk hogere kwaliteits- en arbeidsstandaarden garanderen. De wetgeving is in Europa namelijk een stuk strenger dan in bijvoorbeeld Bangladesh en Cambodia.
- Circulaire levensloop: de kleding van Ragnarøk gaat zo lang mogelijk mee. Het materiaal wordt daarna gerecycled en maakt zo deel uit van een circulaire levensloop. Momenteel werkt Ragnarøk aan een levenslang reparatiebeleid voor de kledingstukken.
- Positieve CO2-voetafdruk: zoals eerder in deze post uitgelegd is ‘climate positive production’ een belangrijke trend in de sustainable fashion wereld. Ragnarøk doet dit ook. Alle uitstoot van de (verwachte verkoop van de) shirts van 2021 zijn gecompenseerd. De compensatie gaat in de komende 3 jaar alleen maar verder toenemen. Hierdoor heeft het kopen van de kleding van Ragnarøk positieve impact op het milieu.
- Toewijding voor innovatie: Daniel en Yann (plus het team wat ze inmiddels om zich heen hebben gebouwd) willen continu verbeteren. Ze zijn continu op zoek naar manieren om hun processen te verbeteren en de middelen die ze hierbij kunnen gebruiken. Een voorbeeld hiervan is onderzoek wat ze nu doen naar een innovatieve lasertechnologie toepassing die kan worden gebruikt voor het printen designs op de kleding.
De toekomst van de duurzame fashion industrie
De markt is nog lang niet uitontwikkeld. Er worden momenteel nog te veel producten gemaakt, die van te ver komen, die onder te slechte omstandigheden zijn gemaakt en van te lage kwaliteit zijn. Al deze factoren hebben invloed op duurzaamheid. Natuurlijk is organic cotton al beter dan gewoon katoen, maar als het nog steeds uit India komt in plaats van Europa (bij een Europese markt), valt er nog altijd winst te behalen.
Ragnarøk steekt duurzame fashion net even anders in: niet ‘zo min mogelijk slecht doen’ maar juist ‘zo veel mogelijk goed doen’. En volgens hen zet die beweging door. In elk geval is Ragnarøk nog lang niet uitontwikkeld. Op het lijstje met doelen staat onder andere een recycling partnerschap. Genoeg plannen om een nieuwe wereld te creëren. Check de Ragnarøk website!
Liefs, Ninarosa
Hi! Mijn naam is Ninarosa (dat is één naam, ja) en ik heb intense liefde voor de zon, mooie reizen, lekker (vegan) eten, hotspots ontdekken, wijn, vrienden en natuurlijk mijn kat Valentino. En laat ik nu net het geluk hebben dat ik over al die onderwerpen mag schrijven voor Eat Live Travel! Momenteel woon in Scheveningen (Den Haag) en ben ik afgestudeerd aan de HvA en de Erasmus Universiteit op het gebied van media. Maar eigenlijk ben ik zo vaak als het kan in het buitenland! 😉
[…] Meer lezen over Ragnarøk Clothing? Dat kan hier bij de ASN Bank, hier bij Triodos, hier op een platform voor duurzame kledingmerken en dan hier nog op een travel-blog. […]