De surfwereld wordt gelukkig steeds meer sustainable, met producten van gerecycled materiaal als voorbeeldinnovatie. Maar één ding ontbreekt er nog, vindt Ninarosa: gender equality. Eerlijke kansen en rechten voor vrouwen is nog altijd een hot topic en hier wordt al op vele gebieden voor gestreden. Ninarosa doet dit in de surfwereld met haar nieuwe brand Ninarosaqua. Daarom interview ik in dit artikel mezelf! 🙂
Waarom ben je Ninarosaqua begonnen?
“Omdat ik vind dat vrouwen niet anders behandeld moeten worden tijdens het surfen, of dit nou positief is of niet. Soms krijg ik golven juist omdat ik een vrouw ben, ook al is het niet mijn beurt. Soms worden golven juist afgekaapt als ik er wel recht op heb. En soms word ik bijvoorbeeld aangestaard. Ik vind dat vervelend en wil hier met mijn brand tegengas mee geven.
Je merkt dit ook in het huidige aanbod. Ik vind de surfwereld te veel gericht op mannen. Mannen zijn de standaard en vrouwen de uitzondering. Ik sluit me sterk aan bij de female empowerment beweging en kies hiervoor de niche waar ik de meeste affiniteit mee heb: extreme watersporten zoals golfsurfen en kitesurfen.”
Wat is dan de boodschap achter jouw brand?
“Mijn kunst is meer dan decoratie. Elk product draagt bij aan de missie om female empowerment in het water te supporten, surfen te desexualiseren en gender equality aan te moedigen. Ik wil vrouwen aanmoedigen om in zichzelf te geloven, hun creativiteit te vinden + in te zetten en hun dromen na te jagen.”
Het is een vrij persoonlijke brand, waarbij je veel van jezelf deelt.
“Zeker. Ninarosaqua is voor mij zelf een beetje een experiment en een speeltuin om om te leren gaan met onzekerheden, imposter syndrome en richting geven aan creativiteit.”
Wat is je achtergrond? Was je al kunstenares?
“Nee, eigenlijk niet. Ik ben een multipassionate onderneemster met een voorliefde voor tekenen, schrijven, surfen, het strand, sustainability, zwoele zomeravonden met vrienden en eten. Naast Ninarosaqua ben ik public speaker, influencer voor sustainable brands, tutor en freelance marketeer/copywriter. Verder heb ik een creatieve web agency waar we strategische websites bouwen voor bedrijven die de wereld mooier willen maken. In alle projecten die ik doe (in mijn bedrijven of vrijwillig) spelen persoonlijke ontwikkeling, duurzaamheid, veganisme en spiritualiteit een belangrijke rol.”
Wanneer begon het dan?
“Vorige zomer in Ericeira, Portugal. In een ongelukkige val tijdens een surfsessie (mijn fave sport) kneusde ik mijn rib. Eigenwijs als ik was surfte ik nog een paar dagen door, maar daarna werd de pijn onverdraaglijk en moest ik rusten. Wat te doen met al deze extra tijd? Omdat ik steeds meer aan het tekenen op de iPad was geslagen en de muur op het guesthouse wel erg saai vond, stelde ik voor om een muurschildering te maken.
Zo geschiedde. Een tweede muurschildering volgde. En een tekening op een surf board.
Langzaam kwam ik uit mijn schulp. Ik had tekenen altijd al geweldig gevonden, maar ik durfde dit nooit te vercommercialiseren. Kunstenaars, dat waren ongeorganiseerde chaoten die nooit een cent te makken hadden. Ik was een strong independent woman die carrière ging maken. Kinderlijke tekeningetjes of (god forbid) een carrière in kunst? Nee.
Maar Ninarosaqua werd de manier om voor mij te experimenteren hoe dat wél kon. Een veilige plek om creatief te zijn en mijn ei kwijt te kunnen.
Zo werden de losse schetsjes omgezet tot ontwerpen voor post cards. Mijn andere skills in copywriting en design kwamen goed van pas bij het bouwen van de website. Alle online clouds werden afgespeurd om portfoliomateriaal te vinden. Nog vele brainstormsessies, twijfelmomenten, fotoshoots, strategieplannen, social posts en geluksmomentjes zag Ninarosaqua het levenslicht in het najaar van 2022.”
Tof! Maar hoe is dit dan precies sustainable? We willen toch juist zo min mogelijk printen en consumeren?
“Het drukwerk is met liefde en passie uitgevoerd door De Kijm in Den Haag, een duurzame drukkerij voor bijzonder drukwerk. Zo wordt er zo veel mogelijk gebruik gemaakt van gerecycled of eerlijk geproduceerd textiel, papier of karton. Zeefdrukken gebeurt enkel met permanent inkt op waterbasis, wat niet chemisch is en veruit het mooiste en duurzaamste effect geeft. Daarnaast zijn de full colour prints digitaal gemaakt – niet offset, waar chemicaliën voor nodig zijn.
Verder… Voor het verpakken van de artikelen maak ik zo veel mogelijk gebruik van gerecyclede materialen zoals doosjes van gerecycled karton en verpakkingschips van zetmeel. Alle prints worden in kleine oplages gemaakt, om zo geen papier of inkt te verspillen.
Ook doe ik meer dan alleen producten. Ik heb ook services zoals custom drawings (bijvoorbeeld voor op T-Shirts van toffe merken), fin/board drawings en dus die muurschilderingen.”
Wat kunnen we verwachten van jou in de toekomst?
“Ik heb nog hele wilde plannen met Ninarosaqua. Ik wil het productstukje uitbreiden zodat dat meer op zichzelf kan staan. Ook wil ik veel meer offline gaan doen, zoals het organiseren van meet-ups, workshops of cursussen. Daarnaast ben ik druk bezig met toffe samenwerkingen, zodat mensen goed geconnect zijn. Dus genoeg leuks!”
Hi! Mijn naam is Ninarosa (dat is één naam, ja) en ik heb intense liefde voor de zon, mooie reizen, lekker (vegan) eten, hotspots ontdekken, wijn, vrienden en natuurlijk mijn kat Valentino. En laat ik nu net het geluk hebben dat ik over al die onderwerpen mag schrijven voor Eat Live Travel! Momenteel woon in Scheveningen (Den Haag) en ben ik afgestudeerd aan de HvA en de Erasmus Universiteit op het gebied van media. Maar eigenlijk ben ik zo vaak als het kan in het buitenland! 😉
Geef een reactie