There’s no planet B. We moeten beter omgaan met onze planeet. Een manier om dit te doen is door voor duurzamer vervoer te kiezen. 27% van alle uitlaatgassen zijn van transport. Hoe kan dit beter? Hoe ziet de toekomst van duurzaam transport eruit? We interviewden Max en Chingiskhan, founders van de innovatieve start-up Bondi.
Inhoud
De opkomst van ‘vehicle sharing’
In 2050 zal 70% van de populatie in de stad wonen. Let that sink in, bijna drie kwart van de bevolking! Met dat vooruitzicht is het noodzakelijk om na te denken over alternatieve manieren van transport. Er zal simpelweg niet genoeg ruimte zijn voor de hoeveelheid auto’s, fietsen, scooters en andere vervoersmiddelen die we nu hebben.
Steden zijn gewoon niet gemaakt voor auto’s; kleinere vervoersmiddelen zijn veel handiger. We zouden 24/7 in de file staan. Op dit moment besteden mensen al gemiddeld 108(!) uur per jaar in de file. Dat wordt dus alleen maar erger als we zo doorgaan. Geen chill toekomstperspectief, dus hoe gaan we dat aanpakken?
Een oplossing is ‘vehicle sharing’. In de meeste gevallen is het hebben van een auto simpelweg overbodig; 95% van de tijd staan auto’s ongebruikt geparkeerd. Zonde! Den Haag is koploper wat dat betreft: hoewel er ontzettend veel auto’s en fietsen zijn, kent deze stad het hoogste aantal autodelers. Hierbij delen een aantal buren één auto om zo de kosten te drukken. Veel mensen hebben de auto immers niet elke dag nodig, dus op deze manier is iedereen blij.
Buiten dat auto’s onhandig en overbodig zijn, zijn ze ook nog eens slecht voor het milieu (in vergelijking met kleine vervoersmiddelen als fietsen of scootertjes). Naast car sharing zijn er daarom in de afgelopen jaren steeds meer vehicle sharing manieren bij gekomen. Een welbekend voorbeeld zijn de elektrische scootertjes die je door de grote steden ziet rijden. Zo staat de campus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, waar ik studeerde, altijd bomvol groene Felyx scootertjes. In Den Haag zie ik nu ook Check scooters of GO sharing scootertjes.
Maar wat er nog niet was: e-bike sharing. E-bikes zijn nog relatief nieuw, maar steeds meer mensen ontdekken het gemak. Je hebt namelijk geen rijbewijs nodig en ervaart nog steeds dat fijne gevoel van fietsen, zonder dat het je veel inspanning kost. Je bent nog steeds in actie, maar je bent niet zo vermoeid als dat je op een normale fiets zit en je ziet en ervaart veel meer dan wanneer je op een scooter zit. En dat terwijl je gewoon net zo hard mag als op een e-scooter.
Crash course ondernemerschap: het inspirerende verhaal van Bondi
Voordat we verder gaan over het sustainable reizen stukje, eerst even heel kort over het ontstaan van het bedrijf. Daar kan menig ondernemer namelijk nog wat inspiratie uit putten.
Vanuit de missie om duurzamer vervoer toegankelijker en leuker te maken én om minder voertuigen op de weg te hebben, is Bondi ontstaan. Ondernemers Max en Chingiskhan begonnen met de eerste concepten in 2019. Inmiddels is Bondi in Den Haag een feit en rijden de eerste e-bikes al rond, met nog andere steden in the pipeline.
De twee founders ontmoetten elkaar op de universiteit en merkten al gauw wat ze gemeen hadden: iets goeds voor de mensen doen. Tijdens de opleiding International Business ontwikkelden zij het concept. Dit was een proces van vallen en opstaan. Tijdens de lessen leerden ze wel wat over ondernemerschap, maar het meeste leerden ze van Youtube en gewoon door het te gaan proberen. Het business plan werd continue geupdatet, de heren connecten met de meest interessante ondernemers en de koffie vloeide rijkelijk. Na veel netwerken vonden Max en Chingiskhan dé investeerder, iemand die echt in het concept geloofde en veel meer gaf dan alleen geld.
Waarom dan een eigen product? Waarom geen sharing opzetten voor Van Moof fietsen? De reguliere e-bikes zijn simpelweg niet gemaakt voor zulk veelvuldig gebruik. Bondi heeft zelf from scratch e-bikes ontworpen die veel kunnen hebben. Het ontwikkelen van een eigen product kost nu eenmaal meer tijd en daar zijn ze bij Bondi druk mee bezig geweest.
Dit is waar Bondi voor staat
De missie van Bondi is dus om minder vervoersmiddelen op de weg te hebben, of überhaupt te hebben. De 4 pilaren zijn dan ook duurzaamheid, fun, efficiëntie en veiligheid. De e-bikes zijn heel makkelijk te besturen (zelfs ik als brokkepiloot kon het!), dus met het stukje veiligheid kwam het wel goed. Duurzaamheid, fun en efficiëntie duidt op het stukje transportalternatieven, de ervaring en vehicle sharing waar we het eerder over hadden.
Er gaat heel wat schuil achter de naam ‘Bondi’, waarmee we ook meteen veel meer over het bedrijf begrijpen. Zo is het dus een verkorte versie van ‘bonding’, wat focust op het stukje ‘fun’. Dit vind je overal in de branding terug, van de grappige quotes op de fietsen tot de felblauwe kleur en van de stoeren vormen en uitstralingen van de e-bike tot de convenient snelheid die je met de fiets kunt behalen. Het is gewoon echt leuk om op zo’n fiets te zitten en dat vertellen we uit ervaring! Ook heet de felblauwe kleur ‘bondi blue’. Daarnaast doet de naam ‘Bondi’ natuurlijk meteen denken aan het welbekende Bondi Beach in Australië. Bij veel mensen roept dit een relaxed vakantiegevoel op. Dat is ook het fijne gevoel wat de Bondi e-bikes willen uitstralen. En last but not least: in Aboriginal (de originele taal van Australië) betekent bondi ‘surf’. Met een Bondi e-bike surf je als het ware over de straat. Dat had je niet gezocht achter zo’n catchy 5 letter naam, toch?!
Het concept is grofweg op 4 doelgroepen gericht: de commuters die naar kantoor of meetings gaan, mensen die een dagje uit zijn en bijvoorbeeld naar het strand gaan, studenten en toeristen die een stad bezoeken.
Op het hoofdkantoor van Bondi kwam ik er al gauw achter dat duurzaamheid van Bondi nog veel verder gaat dan alleen het vervangen van auto’s of scooters. Zo gebruiken ze een e-bakfiets om de batterijen te vervangen en om de fietsen te verplaatsen. Om bij de uithoeken van de stad te komen, gebruiken ze een elektrisch busje. Vanzelfsprekend wordt het afval keurig gescheiden op kantoor. Dit alles werd beloond met de award ‘Top 100 sustainable entrepreneurs’ – zeker terecht.
Wij geloven heel erg in de toekomst van Bondi. Kijkend naar de trends op het gebied van duurzaamheid en vehicle sharing zien wij Bondi eigenlijk alleen maar groeien. Zij zelf hebben ook wilde plannen en ambities. Zo beginnen ze met het uitbreiden naar meer steden, maar zitten er ook nieuwe voertuigen in the pipeline. Een kleine auto om bijvoorbeeld zware boodschappentassen in te zetten zal in de toekomst wellicht in de Bondi fleet zitten. In elk geval genoeg plannen!
De E-bike is hip en jong en oud maakt gebruik van de elektrische fiets! Wil je Bondi eens uitproberen? Dan hebben we goed nieuws, want met de code EATLIVETRAVEL20 krijg jij de eerste 20 minuten gratis. Met een snelheid van 30 kilometer per uur is dat dus meer dan genoeg om jou van Den Haag centraal langs de prachtige herenhuizen en duinwegen naar het strand van Scheveningen te brengen. Of rij gewoon eens een rondje door de binnenstad van Den Haag. Dat kan immers met een e-bike!
Hi! Mijn naam is Ninarosa (dat is één naam, ja) en ik heb intense liefde voor de zon, mooie reizen, lekker (vegan) eten, hotspots ontdekken, wijn, vrienden en natuurlijk mijn kat Valentino. En laat ik nu net het geluk hebben dat ik over al die onderwerpen mag schrijven voor Eat Live Travel! Momenteel woon in Scheveningen (Den Haag) en ben ik afgestudeerd aan de HvA en de Erasmus Universiteit op het gebied van media. Maar eigenlijk ben ik zo vaak als het kan in het buitenland! 😉
Geef een reactie