Duurzaamheid is geen trend meer, maar het is echt een verandering. Dat merkten de founders van Johnny Jungle – Eco Social Travelshop ook. Maar welke trends op het gebied van sustainability, reizen en e-commerce zijn er eigenlijk gaande? Wat zijn sustainable reisproducten? We gingen in gesprek met Femke en Susanne van eco social travelshop Johnny Jungle.
Inhoud
De ontwikkeling van duurzaam reizen
Een opmerkelijke trend is CO2 compensatie. Misschien kende je dit al van vluchten. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden de reizigers de optie om hun CO2 te compenseren. Voor een bepaald bedrag per gevlogen kilometer kan de uitstoot dan worden gecompenseerd, doordat het geld wordt gespendeerd aan het planten van bomen, die de CO2 weer opvangen.
Nu is deze trend ook doorgezet naar de compensatie voor reisproducten. Veel reisproducten zijn op het moment namelijk moeilijk te verduurzamen. Denk aan kampeerartikelen zoals slaapmatten, welke maar lastig van bio katoen of een ander duurzaam materiaal gemaakt kunnen worden. Producten of verkopers van deze producten bieden dan de optie om de CO2 te compenseren.
Wat we ook zien is lokale productie. Het is nu eenmaal onvermijdelijk om sommige producten in bepaalde landen te laten maken, zoals thermoflessen in China of Japan. Maar webshops die duurzaam bezig zijn, doen hun best en streven naar zo veel mogelijk productie vlakbij huis. Zo worden kleinere, lokale producten gesteund en scheelt het in de kilometers die een product af moet leggen om bij de eindgebruiker te komen. Hoe minder reisafstand, des te duurzamer.
Vooral in de e-commerce wereld zien we ook een trend in plasticvrije verpakkingen. Wanneer je een rugzak in de winkel koopt, krijg je hem gewoon mee in een tasje of doos. Er hoeft dan geen plastic aan te pas te komen. Maar voor hij in de winkel ligt, moet hij beschermd worden verstuurd. Bij gebrek aan een duurzamer alternatief, kiezen veel duurzame webshops er nu voor om gerecycled plastic te gebruiken. Verder zit het hem in de kleine dingen zoals het gebruiken van eco tape wat bij het oud papier kan in plaats van plastic tape. Of doe zoals Johnny Jungle: hergebruik dozen van eigen pakketjes (zoals Hello Fresh), welke je voorziet van een grappige stempel die indiceert dat de doos is gerecycled.
Een laatste e-commerce trend is de mate waarin bedrijven persoonlijk communiceren. Voor grootschalige webshops als Bol.com is het natuurlijk lastig om handgeschreven briefjes bij de bestellingen te stoppen, maar bij veel kleinere webshops merken we dat dit belangrijker wordt. In de digitale wereld waarin we leven stellen consumenten die personal touch juist op prijs. Zo krijg je bij Johnny Jungle een handgeschreven, persoonlijk briefje op karton bij je bestelling. Super leuk!
Sustainable producten voor op reis: een gat in de markt
Founders van Johnny Jungle Eco Social Travelshop, Femke en Susanne zagen vorig jaar de positieve ontwikkeling van de duurzame e-commerce markt. Ze vonden dit echter nog te beperkt voor de reisbranche. Het was lastig om duurzame producten voor op reis te vinden; ze konden niet één centrale webshop vinden waar alles te vinden was. Vanuit die motivatie begonnen ze samen in maart 2020 Johnny Jungle – Eco Social Travelshop.
Buiten duurzame productie focust Johnny Jungle op eerlijke productie. De werkomstandigheden moeten goed zijn en dit checken zij ook door uitvoerige telefoongesprekken, het opvragen van certificaten en foto’s en het volgen van hun gevoel. Als iets niet helemaal goed voelt, gaan ze er niet voor. Het sociale vlak weegt dus net zo zwaar (al dan niet zwaarder) dan het duurzame aspect.
Hoewel deze webshop zelf geen producten maakt, gebruiken Femke en Susanne alle producten wel zelf. Alles wordt eerst uitvoerig getest. Is de kwaliteit goed? Voelt het goed? Dan pas wordt het toegevoegd aan het assortiment – nadat het natuurlijk de test voor duurzaamheid en het sociale aspect heeft doorstaan. Ook zijn al hun producten dierproefvrij en gaat bij sommige producten een deel van de opbrengst naar goede doelen zoals een waterpompproject in Tanzania bij de aankoop van een waterfles.
Duurzaam reizen
Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, duurzaam reizen. Want het is toch helemaal niet duurzaam om het land uit te gaan met een vervuilende auto of vlucht? Johnny Jungle is van mening dat de kleine stapjes het verschil maken. Enkele voorbeelden:
- Pak de auto of trein in plaats van het vliegtuig
- Steun de locals door lokaal te shoppen. Zo kom je ook vaak interessante verhalen te horen over het land/volk
- Zorg voor zo weinig mogelijk afval. Neem bijvoorbeeld je eigen (koffie)beker, bestek, bord en boodschappentas mee. Gebruik een waterfles met eventuele filter en plasticvrije verzorgingsartikelen zoals shampoo in zeepvorm, spons van bamboe of wasnoten
- Neem een koude douche op de camping. Zo douche je automatisch niet te lang en word je ook meteen lekker wakker
- Wees niet te streng voor jezelf en kijk naar de kleine dingen die je bereikt
Duurzame reisproducten voor foodies
Johnny Jungle is een travel shop, in de breedste zin van het woord. Want waar denk je aan bij ‘reisproducten’? Misschien de slaapzakken en rolmatjes zoals we hierboven al noemden. Maar bij reizen hoort ook een picknick, de camping of een citytrip. Foodgerelateerde producten mogen niet ontbreken, zoals reisbestek, een zakmes, een foodwrap, lunchzakjes en een inklapbare koffiebeker. Deze producten vervangen de traditionele plastic besteksets en kartonnen wegwerp koffiebekers. Ze zijn ook nog eens een stuk praktischer, sterker en leuker!
Hi! Mijn naam is Ninarosa (dat is één naam, ja) en ik heb intense liefde voor de zon, mooie reizen, lekker (vegan) eten, hotspots ontdekken, wijn, vrienden en natuurlijk mijn kat Valentino. En laat ik nu net het geluk hebben dat ik over al die onderwerpen mag schrijven voor Eat Live Travel! Momenteel woon in Scheveningen (Den Haag) en ben ik afgestudeerd aan de HvA en de Erasmus Universiteit op het gebied van media. Maar eigenlijk ben ik zo vaak als het kan in het buitenland! 😉
Geef een reactie