Van de tandarts mag ik geen koolzuur meer. Ik lust ook eigenlijk geen frisdrank. Wat doe ik dan bij SwitsSoda, ‘natuurlijk gebrouwen frisdrank’? Nou, voor frisdrank met kurkuma-salie smaak maak ik graag een uitzondering. Dit is waarom jij het ook wilt proberen en alles wat je nog meer wilt weten over dit nieuwe frisdrankmerk.
Inhoud
Tussen Moët & Chandon en Visaandeschelde
Het is een zonnige zomerse zondag in het Amstelpark, Zuid-Amsterdam. Hier is Taste of Amsterdam, een groot food- en drinkfestival (vooral drink) met zowel restaurants als ambitieuze start-ups en retailers. Een heerlijke mix van eten/drinken en shoppen. Mijn mams is de doelgroep van deze frisdrank, dus zij gaat ook mee proeven en oriënteren. Sander verwelkomt ons hartelijk en begint direct enthousiast zijn verhaal over SwitsSoda. Uiteraard gaan zijn woorden gepaard met schattige shotglaasjes SwitsSoda. We mogen beide soorten proeven, de gefilterde en de ongefilterde. Gaan we dan… en… wát een smaakexplosie! Nu zijn mijn moeder en ik onwijs fan van kurkuma, dus kan er weinig misgaan. Maar dit is écht lekker. De gefilterde frisdrank is helder van kleur en heeft een iets toegankelijkere smaak. Nu ben ik wel erg benieuwd naar de hele historie achter dit bedrijf.
Drie ambitieuze studenten gaan er gewoon voor
“Ja, we studeren hiernaast ook gewoon nog!” vertelt Sander. “We volgen de minor ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam. Ons doel zou zijn om in 20 weken tijd een nieuwe frisdrank te ontwikkelen. From scratch. Een uitdaging, maar we hebben een geweldig team. Ik studeer zelf Voeding en Diëtetiek en in het team wordt aangevuld met Stefan en Wilfred die MER (Management, Economie en Recht) en Marketing studeren.
Vanwaar Swits? Ik denk meteen aan ‘switch’. “Dat is inderdaad één kant ervan. Het is nieuw, anders en vernieuwend. Mensen moeten eraan wennen. En het heeft ook met onze namen te maken: Sander en Wilfred vormt Swi. Dan is St omgedraaid van Stefan. Dat is een beetje ver gezocht, maar zo bekt het wel lekker en kunnen mensen het makkelijk onthouden.”
Hoe Swits wordt gemaakt
Nu vraag je je waarschijnlijk af: gebrouwen frisdrank?
Net als hoe bier gebrouwen wordt? Gelukkig krijg ik een uitgebreide uitleg die ik graag met je deel. “We maken het met mout. Dat laten we “maischen”, daarbij halen de suikers eruit. Kijk…” Sander opent een moutkorrel en ik zie wit poeder. “Dat is zetmeel en dat zetten we om in natuurlijke suikers. Dan voegen we kurkuma en salie toe. Koken, afkoelen en dan doen we het in vaatjes. Vervolgens carboniseren we het.” Ik kijk verbaasd. Sander lacht. “Onder koolzuurdruk zetten, dat zorgt voor die prik. Wij ontnemen de zuurstof en voegen er geen gist aan toe, zodat het niet gaat gisten. Bij bier wil je het juist laten gisten, zodat er alcohol ontstaat. Maar ons drankje is alcoholvrij. Het moet wel nog een aantal dagen staan. Dan vullen we hem zelf af, plakken we het labeltje erop en is hij klaar.” En dat gebeurt dus allemaal in hun eigen brouwerijtje vlakbij Amersfoort.
Waarom je Swits echt eens moet proberen
Wat maakt dit dorstlessende drankje nu uniek? Is de markt met frisdrank niet echt allang verzadigd? Is er ook niet steeds meer protest tegen die ongezonde suikerbommetjes? Hier heeft Sander ook antwoord op. “We gebruiken veel minder suiker. Bij normale frisdranken ligt het suikerpercentage rond de 15%. Bij ons is dat slechts 5% en dat zijn ook nog eens voor het grootste deel natuurlijke suikers. We gebruiken enkel natuurlijke ingrediënten. Ook hebben wij zelf het recept ontwikkeld. Het was veel testen, maar we gaven niet op voordat we dé ideale smaak hadden bereikt.” Maar ik zie twee smaken? “Die ongefilterde is eigenlijk per ongeluk ontstaan. Mensen vonden die superlekker, omdat die wat meer smaak heeft.”
‘Waar zie jij jezelf over vijf jaar?’
Ik vond hun stand op Taste of Amsterdam een groot succes. Veel mensen kwamen proeven of kopen. “Op vrijdag was de verkoop niet echt geweldig, vanwege het slechte weer. We hebben dan wel goed kunnen netwerken.” Dat brengt mij meteen bij mijn laatste vraag: wat is de toekomst van SwitsSoda? “Binnenkort lanceren we een nieuwe smaak. Dat is onze focus op korte termijn.” Ik weet welke smaak, maar ik mag het nog niet verklappen. Jammer, hè? “Op lange termijn: we willen vooral de horeca in, maar eigenlijk staan we open voor alle kansen. Zo hebben we hier mensen van Jumbo gehad, die erg enthousiast waren. En er was net een man die helemaal fan was. Hij vroeg of hij zich nog in kon kopen. Ontzettend gaaf natuurlijk. Onze minor eindigt eind juni, maar wij gaan zeker door. Wij geloven in onze frisdrank en we gaan er helemaal voor.” Ik heb zomaar het idee dat het ze gaat lukken.
SwitsSoda proeven of benieuwd naar de nieuwe smaak? Kom dan naar de ondernemersmarkt op donderdag 14 juni @ de passage van de Hallen in Amsterdam.
Check www.switssoda.nl – of volg ze op Insta voor de laatste ontwikkelingen.
Liefs,
Ninarosa
Hi! Mijn naam is Ninarosa (dat is één naam, ja) en ik heb intense liefde voor de zon, mooie reizen, lekker (vegan) eten, hotspots ontdekken, wijn, vrienden en natuurlijk mijn kat Valentino. En laat ik nu net het geluk hebben dat ik over al die onderwerpen mag schrijven voor Eat Live Travel! Momenteel woon ik in Zaandam en vanaf september woon ik in Rotterdam voor mijn master in Media & Business. Maar eigenlijk ben ik zo vaak als het kan in het buitenland! 😉
Geef een reactie